fredag 20 februari 2009

Wasaloppet- nu börjas det

Hej igen!

Jag lämnade på dagis klockan åtta i morse. I normala fall är Mora ganska dött vid den tiden, det är dom som ska till jobbet bara som är ute och far, men det är ju inte frågan om någon rusningstrafik precis. Idag, däremot, var det annorlunda. För idag, gott folk, börjar Wasaloppsveckan officiellt med Kortvasan och det är den värsta trafikdagen på hela året.

Jag hade bestämt att åka och handla direkt efter lämningen just på grund av detta för att undvika trafiken senare på dagen. Tji fick jag. Klockan är åtta, och det är KÖER genom hela Mora! Bilarna segar sig fram och vid varenda övergångställe får man stanna för hurtfriska människor med sina skidfodral på axeln och dessa extremt fula skidmössor på huvudet. Javisst, Wasaloppet är en folkfest men måste alla vara ute när JAG är det?!

I år har då Wasalopps-arrangörerna inte behövt fightas med någon snöbrist direkt. Herregud, vad snö vi har, och snöar gör det idag med, spö-snöar skulle jag villa kalla det. Det spelar ingen roll åt vilket håll man vänder huvudet för man får ändå allt i ansiktet=S och det är ju kul... NOT!

Idag är Jokke hemma hos sig och Jemma ligger och snarkar i hans bädda, väldigt nöjd. Hon har inte visat en tendens till att vilja gå ut efter morgonpromenaden, vädret är hon lika förtjust i som jag. Hon gillar snö, det är inte det, men den ska ligga på marken, inte komma uppifrån eller från sidorna som den gör idag. Nåja, jag ska vara en grym matte snart och ta ut henne i skogen, tror hon behöver mjuka upp musklerna efter styrkepasset hon fick igår.

För övrigt har jag aldrig, på alla år vi har bott här och gått i samma skogar, sett så mycket rådjur som vi gör nu. Ser dom hela tiden, tur man har en viltren hund (peppar peppar, ta i trä)...

Tudeloo/Marit

1 kommentar:

  1. Det hade ju för övrigt varit ganska bra om Jemma eller Jokke sprang efter och tog ner något rådjur, jag skulle då lätt köpa lite kött av dig. Du kanske ska börja med det som verksamhet? Viltfångat rådjursstek. Mumma.. Eller filét? I övrigt så är det FÖR mycket snö i år! =) Ha det bäst!

    // Johanna

    SvaraRadera