måndag 16 mars 2009

Jalla mot abstinens

....Men så kom jag på att sysselsättning är bästa försvar, så jag packade helt sonika in hundarna i bilen och körde till min vän Sandrah för att andas in lite hästdoft och göra lite nytta. En av hennes pållar, Jalla, är i skriande behov av träning och det kan ju jag ge honom.

Idag började vi med tömkörning, något som ligger mig varmt om hjärtat (ja, jag VET, Sandrah=)) och planen är att bygga upp honom såpass att jag så småningom kan börja rida honom. Men tömkörning får ju dessutom även jag motion och det är inte ett dugg dumt så här i ciggarnas frånvaro.

Jag tog gott om tid på mig och borstade länge, länge (han har en päls som en mammut så det tar sin tid) och riktigt njöt av varje sekund. Sedan selade jag på, och vi gick ut och körde ett relativt kort pass, vill ju inte trötta ut honom alldeles så här i början. Lite små protester blev det, och ett försök att testa som han snart gav upp när han insåg att han inte kom nånvart med det, annars gick det över förväntan. Sen in i stallet igen, avborstning, morötter och så ut i hagen där han lägger sig i första bästa gödselhög och rullar! Tack för den, jag hade ju kunnat skippa all den där borstningen=).

Det positiva med allt det här, förutom att det var helt underbart att vara med häst igen (vi har ju en egen men den står i proffsträning så den träffar jag aldrig) var att från det att jag kom till stallet tills det att jag åkte därifrån tänkte jag inte på cigaretter EN ENDA GÅNG! Ett vinnande koncept, således.

Nu är jag tillbaka i vardagen och är tyvärr lika röksugen som förut, men va fasen... jag har ju fått ett avbrott på flera timmar, det måste man ju vara nöjd med, eller hur?!

/Marit

1 kommentar:

  1. Oj! Menar du att du inte ens tänkte "cigg" under hela denna tid?? Det är ju verkligen kanon! Då vet du i alla fall att det finns något som kan stilla abstinensen. Kanske dax att öppna avvänjningsklinik i Nöjsnäs då ;-)

    Jallan är trött nu. Han stod inne i sitt hus och sov när jag skulle stilla. Bäbisen. Han är nöjd.
    Tack!

    Kram/Sandrah

    SvaraRadera